lørdag 7. juli 2012

Meze

I går serverte vi meze til venner på middagsbesøk. Meze/mezze er Midtøstens versjon av tapas; en mengde deilige småretter som man kan sitte lenge og småplukke i, mens man sludrer og drikker vin. Den første gangen jeg spiste meze var i London, på en libanesisk restaurant som het Fairuz, ikke langt fra Paddington. Det var en fantastisk opplevelse, der den ene retten mer fargerik og smakfull avløste den andre. Restauranten er dessverre nedlagt nå, men har heldigvis en søsterrestaurant som originalt nok også heter Fairuz, og som nærmest er blitt stamstedet vårt når vi er i London. Etterhvert har jeg også begynt å lage meze selv, og synes det er en veldig hyggelig måte å servere middag på.

Meze brukes ofte som forrett, men jeg spiser meg alltid alt for mett når jeg får meze, så jeg synes det er like greit å servere kun det. Et godt meze-bord bør inneholde både varm og kald mat, gjerne mange grønnsaksretter og litt kjøtt, fisk eller ost. Pitabrød eller andre typer brød serveres ofte til.

I går hadde vi følgende:
Hummus (kikertpuré)
Tabbouleh (bulgur- og urtesalat)
Khiyar-o anâr (agurk- og granateplesalat)
Krydrede lammekjøttboller
Kyllingspyd
Miniauberginer i krydret saus
Stekt halloumi (kypriotisk ost)
Pitabrød

Appelsinsorbet med kardemomme og appelsinblomstvann til dessert.

Her er noen smakebiter, oppskriftene kommer fortløpende etterhvert som jeg får lagt dem inn de nærmeste dagene:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar