torsdag 19. juli 2012

Løpstikkesuppe

Tidligere i sommer impulskjøpte jeg en løpstikkeplante, uten egentlig å ha noen planer for hvordan jeg skulle bruke den. Her om dagen oppdaget jeg at den hadde vokst seg stor og fin, så jeg måtte finne noe å bruke den til.

Tradisjonelt lager man ofte suppe av løpstikke, men de fleste oppskriftene jeg fant inneholdt stort sett bare løpstikke, kraft og jevning - sikkert godt om man vil ha en lett suppe til forrett, men jeg ville ha noe som dugde som middag. En venninne tipset meg om at hun hadde spist løpstikkesuppe med poteter og løk på kafé, og det brakte tankene mine over på klassisk potet- og purresuppe som et utgangspunkt. Dessuten hadde jeg litt kraft og kjøtt fra røkt svineknoke i kjøleskapet, som jeg brukte for å tilføre ekstra smak og litt proteiner.

Løpstikke påstås gjerne å likne selleri, og det gjør den så absolutt, men i tillegg har den en ekstra aromatisk dimensjon som gir en veldig fin og spennende smak.

Nok til minst 3 personer:
500 g poteter, skrelt og skåret i terninger
2 små purrer
2 ss smør
8 dl god kraft (jeg hadde tilfeldigvis kraft av svineknoke, men kylling- eller grønnsakskraft vil også være godt)
Et par håndfuller løpstikkeblader
1½ dl fløte
Salt og pepper
Evt. litt kjøtt fra en røkt svineknoke

Skyll purren godt, og skjær den i ringer. Surr i smør i et par minutter, og ha i potetterninger, løpstikke og kraft. Kok i et kvarters tid, eller til poteten og purren er helt møre. Bruk en stavmikser og kjør suppen til du har en jevn puré. Tilsett fløten, varm opp og smak til med salt og pepper.

Jeg varmet kjøttet i en skvett av kraften, og hadde litt oppi hver suppetallerken ved servering.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar