tirsdag 17. juli 2012

Laks med urtesmør og blomkålpuré

For en tid siden oppdaget jeg at hjemmelaget urte- eller kryddersmør er en utrolig enkel og god måte å gi smak til maten. Neppe noen revolusjonerende oppdagelse, men det har åpnet øynene mine for mange muligheter til å variere middagene her i huset. For tiden har vi masse friske urter i potter og bed, så her om dagen piffet jeg laksemiddagen opp med litt urtesmør.

Om du vil kan du selvsagt gjerne servere laksen med bare blomkålpuréen og smøret, men jeg ville gjerne ha noe med en annen konsistens, siden både laksen og puréen er ganske myke, så jeg stekte noen potetbåter ved siden av. Oppskriften er beregnet for to personer.

Ovnsbakt laks:
400 g Salma eller annen skinn- og beinfri laksefilet i porsjonsstykker
Olje
Salt og pepper

Potetbåter:
2-3 poteter pr. pers
Olje
Maldonsalt

Blomkålpuré:
Et lite blomkålhode
3 ss smør (evt. rømme, fløte eller crème fraiche)
Salt og pepper

Urtesmør:
75 g smør
En god håndfull blandede urter. Jeg brukte kjørvel, sitrontagetes, gressløk og sitrontimian, men du kan bruke de fleste typer urter, så ta det du har.
En sitronskvis.

Begynn med potetene, siden de tar lengst tid. Skrell potetene (det holder å skrubbe dem godt om du har fine nypoteter), skjær dem i båter og ha dem i formen med litt olje. Sett formen i ovnen på 225°C. Når potetene har stekt i 15 minutter setter du inn laksen, som du har krydret med salt og pepper og lagt i smurt form. La potetene og laksen steke i 7-8 minutter til. Om du har store potetbåter bør du nok la dem steke litt lenger før du setter inn laksen.

Del blomkålen i buketter og kok dem i lettsaltet vann til de er helt møre. La vannet renne godt av og kjør blomkålen til en helt glatt puré i foodprocessor (eller med stavmikser) sammen med smøret. Ha tilbake i kjelen, smak til med salt og pepper og hold varmt.

Urtene finhakkes og blandes inn i smøret sammen med litt sitronsaft. Oppskriften gir mer urtesmør enn du strengt tatt trenger til denne middagen, men siden jeg lagde det ved i en sånn liten hakkebolle til stavmikser måtte jeg lage såpass for at knivene skulle ha noe å jobbe med. Om du lager for hånd kan du selvsagt redusere porsjonen litt, men smøret holder seg fint noen dager i kjøleskap, og er godt på f.eks. kokte poteter eller liknende.

Legg laksen og grønnsakene på tallerkener, og topp laksestykkene med en god klatt urtesmør.




1 kommentar:

  1. Og jeg som hadde planer om lasagne i dag. Kanskje jeg klarer å utsette å lage denne til i morra?? Så kjempegodt ut!

    SvarSlett