fredag 27. juli 2012

Cornish pasty

Etter rundt femten turer til Storbritannia i løpet av de siste ti årene har jeg konkludert med at britisk mat har et ufortjent dårlig rykte. Visst er det mye solid mat, visst er ikke alt like raffinert, men skikkelig tillaget kan klassiske britiske retter være veldig godt. Et godt eksempel på det er Cornish pasties, de små paiene som har sin opprinnelse som matpakke for tinngruvearbeiderne i Cornwall. Næringsrike, lette og transportere og med en hendig kant som fungerte som håndtak for skitne fingre var de perfekte for formålet. I dag er pasty ofte hurtigmat som selges på jernbanestasjoner og liknende; fremdeles godt, men ikke helt som hjemmelaget.

Jeg pleier å bruke en oppskrift fra gutta i Hairy Bikers når pasty-behovet melder seg. Oppskriften gir seks pasties, men jeg lager alltid dobbel porsjon når jeg er i gang, siden de egner seg fint til frysing og er fantastiske som jobblunsj.

Mørdeig:
450 g mel
2 ts bakepulver
1 ts salt
125 g smør
2 eggeplommer
1¼ dl kaldt vann

Fyll:
450 g poteter, i terninger
150 g kålrot, i terninger
150 g løk, finhakket
300 g bibringe eller annet oksekjøtt (jeg har brukt både flatbiff og entrecôte)
1 ss mel
40 g smør
1 egg, pisket
Salt og pepper


Start med deigen. Ha mel, bakepulver, salt, smør og eggeplommer i en foodprocessor, og kjør til du har en finkornet masse. Tilsett det kalde vannet gradvis til deigen samler seg. Pakk deigen inn i plast, og la den hvile i kjøleskapet i en time.


Mens deigen hviler kan du forberede fyllet: Skjær kjøttet og grønnsakene i terninger, og ha i en bolle med melet og godt med salt og pepper.


Kjevl ut deigen og skjær ut rundinger (jeg bruker en asjett som mål). Legg fyll på den ene halvdelen av hver runding, men la det være igjen et par cm eller så langs kanten. Ha en liten smørklatt på toppen av fyllet, før du pensler egg langs kanten og bretter deigen dobbelt.



Nå er det tid for det som kalles "crimping", teknikken der man forsegler pastyen. Her kan du se en demonstrasjon, som er langt mer elegant enn mine forsøk. Pass på at du ikke bruker for mye egg, da blir det vanskeligere å forsegle deigen skikkelig.


Skjær et lite kryss i toppen av hver pasty, pensle med egg og stek dem på 180° i ca. 50 minutter.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar