søndag 15. juli 2012

Halloumi og pitabrød

(Meze del 7)

Siste punkt på meze-menyen for denne gang er halloumi og pitabrød. Halloumi en en kypriotisk ost, som brukes i flere av landene rundt Middelhavet. Den har en veldig spesiell konsistens, som tåler grilling eller steking uten å smelte, og er med andre ord så enkel å tilberede at oppskrift knapt er nødvendig.

En halloumi rekker til fire som del av et meze-bord:
Ta osten ut av pakken, tørk av den med litt papir og skjær den i skiver. Stekes på tørr panne til den begynner å få brune flekker. Har du noen mynteblader passer det fint å pynte med dem, om ikke er det bare å legge den varme osten på et fat og servere straks.



I det milde kaoset som alltid oppstår på kjøkkenet mitt når jeg skal servere gjester glemte jeg uheldigvis å ta bilde av pitabrødene vi serverte sammen med meze-rettene. Det var litt synd, for det var de beste pitabrødene jeg noengang har bakt, så de burde blitt dokumentert for ettertiden. Dessverre kan jeg ikke ta æren for dem selv, men jeg henviser gjerne til Veganmisjonen, hvis glimrende pitabrødoppskrift jeg brukte. Jeg bakte pitabrødene dagen i forveien og oppbevarte dem i tett pose, for så å varme dem i ovnen et par minutter før servering. Det fungerte utmerket, og kan anbefales hvis du vil redusere arbeidsmengden noe på selve dagen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar