tirsdag 16. oktober 2012

Eplekake med marengslokk

Når vi er på besøk i barndomshjemmet mitt hender det at jeg setter meg ned og leser i mammas samling med "Alt om mat" fra 70- og 80-tallet. Enkelte oppskrifter der må jeg si virker lite appetittlige med moderne øyne, det er for eksempel tung bruk av hermetisk sjampinjong og andre ikke-så-friske ingredienser, men én oppskrift fra 1981 har jeg tatt med meg hjemmefra. Den er på eplekake med marengslokk, og må lages opptil flere ganger hver høst når de norske eplene er på sitt beste. Eplekake er godt uansett, men med et lag luftig og sprø marengs på toppen snakker vi kake i særklasse.


Du trenger:
2 eggeplommer
1 helt egg
100 g sukker
150 g smør
150 g mel
1 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker (fortrinnsvis av typen som inneholder ekte vaniljekorn)

3-4 epler
1-2 ts kanel

2 (3) eggehviter
100 g sukker

Pisk eggedosis av eggeplommene, det hele egget og 100 gram sukker. Bland inn smeltet og lett avkjølt smør, og vend så inn de tørre ingrediensene.

Skrell eplene, fjern kjernene og skjær i skiver. Dryss med kanel.

Pisk eggehvitene med halvparten av sukkeret til du har en ganske stiv masse, før du vender inn resten av sukkeret. Jeg bruker ofte en ekstra eggehvite, siden jeg liker å ha et tykt lag med marengs på kaken. Hvis du bruker samme visp som til eggedosis er det viktig å vaske den godt før du pisker marengsen, siden selv en liten dråpe eggeplomme kan være nok til at marengsen ikke tykner.

Smør en form på 24 cm (26 går også fint) og dryss den med litt mel. Ha i kakerøren og legg på eplene i et jevnt lag. Bre marengsmassen over det hele og stek på 150° grader i ca. 1 time. Sjekk med en kakenål om bunnen er stekt, og la eventuelt kaken få noen minutter til i ovnen.

1 kommentar: