søndag 16. desember 2012

Mørlefser

I mange år syntes jeg lefsebaking så uendelig komplisert ut, og ikke som noe man burde forsøke seg på om man ikke hadde bikket minst 60. Men i et anfall av galskap - eller i det minste enorm optimisme - fant jeg for et par år siden ut at jeg skulle prøve meg på mørlefser. Dermed ringte jeg mamma, fikk oppskrift på lefsene vi alltid har hatt til jul i barndomshjemmet mitt og skred til verket. Og, under over alle under, jeg fikk det jamen til! Oppskriften er enkel, krever ikke takke og smaker veldig, veldig godt.



Til 10-14 leiver, avhengig av hvor store du lager dem.

2 kopper kulturmelk
2 kopper sukker
2 kopper sirup
2 kopper smeltet smør
2 kopper seterrømme
5 bs hjortetakksalt
1 1/4 kg hvetemel


Dette er en god, gammel oppskrift, der man selvsagt regner i kopper. Jeg synes resultatet blir best om man regner at en kopp er maks 2 desiliter, ellers vil deigen bli for løs.

Kulturmelk, sukker, sirup og smeltet smør varmes litt. Pisk rømmen litt opp, og bland alt sammen. Deigen vil være veldig løs, men den vil fastne ved avkjøling. Dessuten skal den være ganske løs for å få lette lefser. La deigen stå kjølig til neste dag.

Det er viktig at deigen er ordentlig kald når du skal jobbe med den, ellers vil den være vanskelig å håndtere. La gjerne halve deigen stå i kjøleskapet mens du arbeider med den andre halvparten.

Kjevl lefsene ganske tynt ut (3-4 mm), bruk evt. en stor tallerken som mal og skjær rundt for å få runde, pene lefser. Bruk godt med mel under utbaking for å forhindre at deigen setter seg fast. Evt. kan du kjevle lefsene direkte på bakepapiret, for å minimere sjansen for at de revner under overflytting til stekebrettet.

Lefsene stekes på bakepapir på 225° midt i ovnen til de får fin farge. Må ikke stekes for lenge, da blir de harde. Lefsene er svært skjøre når de kommer ut av ovnen, så de må tas veldig forsiktig av platen (la dem gjerne avkjøles på bakepapiret), og bli helt kalde før smøring.


Smurning:
500 g romtempert smør (finn for all del ikke på å bruke margarin!)
400 g sukker
1-1½ ss kanel

Rør ingrediensene til fyllet godt sammen, og smør lefsene. Pass på å få fyll helt ut til kanten, få ting er kjipere enn lefse uten fyll! Legg to lefser sammen og skjær dem i pene snipper.


5 kommentarer:

  1. Det så godt ut, tipper at det lukter veldig godt også!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, lukten er jo halve poenget med all julebakst! :)

      Slett
  2. Lefser er tingen! Her i huset er det krinalefse som gjelder, men i grunnen er all lefse fantastisk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Krinalefse er virkelig imponerende! Det tror jeg at jeg skal vente med til jeg bikker 60 eller så, jeg kjenner mine begrensninger. ;)

      Slett
  3. Kor store kopper bruker du

    SvarSlett