torsdag 13. desember 2012

Biff med søtpoteter og nøttedressing

Nå er ikke jeg den som bekymrer meg for kalorier i tide og utide, og jeg går ikke av veien for generøse mengder smør og fløte der jeg synes det passer, men biff servert på tradisjonelt "norsk" vis, med fløtegratinerte poteter og béarnaise synes jeg er i heftigste laget. Biff med søtpoteter og frisk nøttedressing, derimot, er gode greier; jeg liker særlig kontrasten mellom de myke, søte potetene og sprø og syrlig dressing. Ikke bare er det godt, det er relativt sunt, og superenkelt å lage.


Til to personer.
3-400 g biff etter ønske, her har jeg brukt entrecôte
Smør/olje til steking

500 g søtpoteter, eller 50/50 søtpoteter og vanlige poteter

En god håndfull hasselnøtter
1 sjalottløk
1 ss hvitvinseddik
1½ ss hasselnøttolje (kan sløyfes)
2 ss frisk estragon
4 ss persille

Begynn med potetene; skrell dem og skjær dem i båter. Vend dem i litt olje i en ildfast form, og sett dem i ovnen på 200°. Stekes i en halvtimes tid, litt avhengig av hvor store potetbåtene er. Sjekk gjerne om de er gjennomstekte med en liten kniv.

Rist hasselnøttene på middels varme i en liten stekepanne. Når det brune skinnet begynner å bli tørt og sprekke tar du nøttene av varmen og har dem i et kjøkkenhåndkle. Gni dem til skinnet løsner, men om det blir litt igjen gjør ingenting. Hakk nøttene ganske fint, og bland med finhakket sjalottløk, hakket estragon, halvparten av persillen, oljen og eddiken. Smak til med salt og pepper.

Ta gjerne kjøttet ut av kjøleskapet i god tid, sånn at det blir temperert før steking. Tørk kjøttet godt med litt papir, ha på salt og nykvernet pepper. Ha smør og olje i en panne, og la smøret bli brunt. Jeg liker å steke biff ca. 2 minutter på hver side for medium/rå, men om du vil ha den mer eller mindre stekt justerer du steketiden etter det. Ta biffene av pannen og la dem hvile noen minutter før servering.

 
Server biffen med potetene, som du har drysset med salt og resten av persillen, og nøttedressingen. Siden jeg brukte både poteter og søtpoteter her, valgte jeg å ikke ha andre grønnsaker til, men om du bruker bare søtpoteter er det godt med en grønn salat til.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar