søndag 16. februar 2014

Rødbetehummus

Etter det vellykkede forsøket på gulrothummus fant jeg ut at jeg ville gjøre et forsøk på å lage rødbetehummus. Siden valnøtter er veldig godt sammen med rødbeter ville jeg bruke valnøttolje i stedet for olivenolje, og for å unngå å overdøve den milde nøttesmaken sløyfet jeg den tradisjonelle tahinien. Sitron er imidlertid helt nødvendig for å balansere sødmen fra rødbetene. I det hele tatt ble det en veldig vellykket kombinasjon, synes jeg; kikerter og rødbeter harmonerte fint, godt hjulpet av nøttepreget i bakgrunnen.

Jeg synes rødbeter holder best på smak og konsistens ved ovnsbaking, men det er selvsagt ingenting i veien for å koke dem om du foretrekker det. 


Rødbetehummus
2-3 middels rødbeter
Olje til baking
1 boks kikerter
½ dl valnøttolje
Sitron
Salt og pepper

Begynn med å bake rødbetene. Legg uskrelte rødbeter i aluminiumsfolie, ha over litt olje og pakk dem tett inn i folien. Bak på 180° i 1,5-2 timer, avhengig av størrelsen på rødbetene. Sjekk med en liten kniv at de er helt møre. Når rødbetene har fått avkjøle seg litt skreller du dem og skjærer dm i grove biter.

Ha rødbetene i en foodprocessor med avrente kikerter og valnøttolje, og kjør til du har en helt jevn puré. Smak til med salt, pepper og sitron. 

Serveres som del av meze, som dip eller som tilbehør til kjøtt. Her har jeg laget en minimeze med rødbetehummus, couscoussalat, pitabrød og halloumi.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar