lørdag 12. januar 2013

Welsh rarebit

Welsh rarebit er kanskje verdens beste ostesmørbrød, toppet med masse deilig, boblende cheddar som har fått ekstra smak fra blant annet sennep og Worcestershiresaus. Opprinnelsen til det noe snåle navnet er, som man kan lese hos Wikipedia, omstridt, men så lenge det smaker så godt som det gjør spiller det strengt tatt ingen rolle for meg.



Welsh rarebit er god som kveldskos til et glass øl, som lunsj eller lett middag med en enkel salat, eller min favoritt: Som tilbehør til en god, hjemmelaget suppe, for eksempel blomkål- eller tomatsuppe.

Det finnes mange ulike versjoner av Welsh rarebit; noen inneholder melk, noen øl og noen spes med en jevning av mel og smør, og man kan variere smaktilsetninger og krydder. Jeg foretrekker versjonene uten jevning, og om jeg bruker melk eller øl kommer an på hva jeg har i kjøleskapet. Bruker du øl er resten av flasken selvsagt tilbehør til måltidet.

Denne mengden gir nok til ca. 8 brødskiver, avhengig av hvor store skivene er og hvor mye topping du vil ha (dess mer, dess bedre, spør du meg!)

8 skiver landbrød eller annet godt brød (jeg foretrekker å bruke brød som ikke er alt for grovt her)

300 g cheddar, helst en britisk, skarp type
1 ts engelsk sennep
1 eggeplomme
2 ss melk eller øl (best med en litt kraftig type)
Et par gode dæsjer Worcestershiresaus

Rist brødet lett, jeg synes det er enklest å bruke stekeovnsgrillen når jeg skal riste mange skiver.

Riv osten fint, og bland alt til en jevn røre, bruk gjerne foodprocessor. Smør osterøren utover brødskivene og sett dem under stekeovnsgrillen i noen minutter, til osten bobler og får en fin, gylden farge. Spis og kos deg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar