tirsdag 15. oktober 2013

Salsa verde

Salsa verde - rett og slett "grønn saus" - er en italiensk klassiker, og en av mine absolutte favorittsauser. Den er enkel å lage, har masse smak og passer til veldig mye. Jeg synes særlig den er god til lam, fisk og grønnsaker. Persille er hovedingrediensen, mens kapers og ansjos er det som virkelig gir et smakskick. Man bruker gjerne andre urter i tillegg til persille; personlig liker jeg å bruke mynte og/eller basilikum, litt avhengig av hva jeg skal servere sausen til.



Det er vanskelig å angi nøyaktige mengder når det gjelder urter; for moro skyld forsøkte jeg å veie persillen sist jeg lagde salsa verde, og da tilsvarte "et par håndfuller" omtrent 12 gram persille. Men for all del, dette er ingen eksakt vitenskap, så ta så mye som du tror du trenger og smak deg frem med de andre ingrediensene. Denne porsjonen gir nok til 2-3 personer som tilbehør.

Et par håndfuller persille
Omtrent en tredjedel så mye mynte som persille
2 ss kapers
4-5 ansjosfileter
½ ts dijonsennep
½ fedd hvitløk, finhakket eller revet
Sitron
Extra virgin olivenolje til passe konsistens

Skyll og tørk urtene, og ha alle ingrediensene i en blender eller liknende. Du kan også bruke morter, eller rett og slett finhakke alt for hånd. Tilsett olivenolje til du har en fin, ganske løs konsistens.

 
 
Rødbeter og salsa verde er en absolutt fantastisk kombinasjon - mer om det senere!

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar