lørdag 9. juni 2012

Sopprisotto med bacon og aspargesbønner







Når vi skal reise bort prøver vi alltid å spise mest mulig ut av kjøleskapet før vi drar, sånn at vi slipper å kaste mat eller komme hjem til intelligent liv i grønnsaksskuffen. I dette tilfellet hadde vi litt sopp, noen aspargesbønner og en bit bacon som måtte spises opp, og det resulterte i en ganske så velsmakende risotto. For å få litt ulike konsistenser lagde jeg en topping av bacon og aspargesbønner i stedet for å røre alt inn i risottoen.

Til to personer:
200 g risottoris, f.eks. arborio
½ liten løk, hakket
2 fedd hvitløk, hakket
1 dl hvitvin
180 g sopp
7-8 dl kyllingkraft
50 g parmesan
Smør og olje til steking

150 g aspargesbønner
100 g bacon, strimlet
Evt. litt frisk timian

Start med å surre løken i 1 ss hver av smør og olje. Samtidig varmer du kyllingkraften opp i en annen kjele. Når løken er blitt myk og blank har du i hvitløken og surrer i et minutt til. Ha så i risen og rør godt til hvert riskorn er dekket av smør/oljeblandingen, tilsett så hvitvinen og la den koke inn. Tilsett så en øse med kraft av gangen og la den koke inn før du tilsetter neste. Rør ofte! Risottoen trenger rundt 20 minutter for å bli ferdig, det beste er å begynne å smake på risen etter ca. 15 minutter og ta den av varmen når den har en konsistens du er fornøyd med.


Skjær soppen i skiver og stek dem lett i litt smør. Ha dem i risottoen mot slutten av koketiden. Trekk kjelen til side og rør inn parmesanen, og eventuelt en liten smørklatt. Smak til med salt og pepper.

Stek baconstrimlene til de har fått fin farge og begynner å bli sprø. Kok aspargesbønnene i lettsaltet vann i 3-4 minutter, la dem renne godt av og rør dem inn i baconet. Siden jeg tilfeldigvis hadde en timianplante i kjøkkenvinduet hadde jeg også i en liten håndfull hakket timian. Øs risottoen opp i dype tallerkener, og topp hver porsjon med litt av bacon- og aspargesbønneblandingen.






Og slik ble resultatet av kjøleskapsryddingen:

2 kommentarer:

  1. Det så deilig ut. Jeg har mange ganger tenkt på at jeg skal prøve å lage risotto, men det har sett litt skummelt ut. Her fikk jeg det forklart ordentlig så kanskje til og med jeg hiver meg uti det i nærmeste framtid ;)

    Ha en nydelig helg!

    SvarSlett
  2. Anbefaler deg absolutt å prøve, Bøllemamma - det er slett ikke vanskelig, og så er det jo så godt!

    Ha en flott helg du også!

    SvarSlett