søndag 10. juni 2012

Kald mangosuppe

I et bryllup for noen år siden fikk vi servert en nydelig kald mangosuppe, servert med en kanelkrem som var både frisk og fyldig. Jeg har eksperimentert litt for å forsøke å gjenskape den, og har kommet frem til en versjon jeg er ganske fornøyd med.

Til to personer:
1 stor eller 2 små mango
½ dl vann
1 ss melis
saften av 1 lime

3 ss crème fraîche
1 ts melis
½ ts kanel

Finrevet limeskall til pynt

Rens og skjær mangoen i biter. Ha den i en blender sammen med vann, melis og limesaft og kjør til en jevn suppe. Sett suppen i kjøleskap til den er iskald.

Mengden vann, melis og lime er ment som et utgangspunkt; noen mangoer er så søte at det ikke er nødvendig med melis, andre ganger kan man få en mango som ikke er fullt så moden og saftig, og da kan det være nødvendig med både ekstra melis og lime for å piffe opp smaken. Når det gjelder vannmengden er det lurt å starte med bittelitt, og så spe til ønsket konsistens, siden det er vanskeligere å gjøre suppen tykkere om man har hatt i for mye vann enn motsatt.

Crème fraîche, melis og kanel røres sammen. Også her er det greit å smake seg frem for å tilpasse kremen etter sin egen smak.

Hell suppen i porsjonsskåler og topp hver porsjon med en god skje av kanelkremen. Pynt evt. med litt finrevet limeskall.

7 kommentarer:

  1. Den ser nydelig ut!

    SvarSlett
  2. Å herlighet så godt det ser ut! Det her trur jeg dukker opp på et bord nært mitt kjøkken ganske snart. Steike kor glad jeg er for at du har begynt å blogge!

    SvarSlett
  3. Både hørtes og så fantastisk god ut!

    SvarSlett
  4. Det var bare helt nydelig! Tusen takk for super oppskrift, den er hermed lagt til i repertoaret vårt.

    SvarSlett
  5. Denne håper jeg vi kan spise sammen på verandaen snart ;-)

    SvarSlett
  6. Prøvde den her som is, men trur jeg skulle hatt noe krydder i sjølve mangosuppa og blanda den litt mer ut, og latt vær å ha i creme freche. Har du forslag til krydder?

    SvarSlett
  7. Jeg tror kardemomme kan være godt. Eller kanskje vanilje og (ekstra) lime, det synes jeg er en veldig god kombinasjon.

    SvarSlett