mandag 18. juni 2012

Lammekoteletter med ripssjy

Nå om sommeren har jeg sjelden lyst på kraftige kjøttmåltider, men lammekoteletter med ripssjy, knuste poteter og sommerkål synes jeg passer fint om man har lyst på en litt sommerlig kjøttmiddag. Dessuten går det raskt å lage når man heller vil være ute å nyte sommeren; særlig synes jeg knuste urtepoteter er en super måte å gjøre potetene mer interessante med minimale anstrengelser, og sausen lages i stekepannen mens kjøttet hviler.


Til to personer:
4 lammekoteletter
1 ss smør og 1 ss olje til steking

4-500 g poteter
50 g smør
Masse friske urter, som persille, mynte og gressløk

2 ss ripsgelé
1 fedd hvitløk, hakket
1 dl hvitvin + 1 dl kyllingkraft, eller 2 dl kyllingkraft
Litt frisk timian
En sitronskvis?

½ hode sommerkål
3 ss smør

Skrell og kok potetene. Om du har fine nypoteter eller amandinepoteter er det ikke nødvendig å skrelle dem. Når potetene er møre tømmer du av vannet og lar dem dampe tørre. Knus dem grovt med en potetstapper - de skal ikke moses, det skal være tydelige biter av potet. Rør inn smør og urter, og smak til med salt og pepper.

Sommerkålen (ja, jeg vet det heter nykål nå tildags, men i mitt hode er det sommerkål. Basta.) skjæres i tynne strimler. Smelt smøret i en kjele på middels varme og ha i kålen. La den surre i ca. 10 minutter, skru ned varmen om nødvendig - den skal bare mykne litt og ikke bli brun.

Strø salt og pepper på kotelettene, og stek dem i to minutter på hver side på ganske sterk varme (jeg liker kotelettene rosa inni, om du vil ha dem mer stekt lar du dem få litt lenger i pannen). Ta dem ut av pannen og la dem hvile på en tallerken mens du lager sausen: Ha hvitløken i stekepannen og la den surre et øyeblikk før du har i ripsgelé, vin/kraft og timian. La sausen koke et par minutter, sånn at den tykner litt. Smak til med salt og pepper, og evt. en sitronskvis for å balansere det søte fra geléen.



Inspirasjon: Delicious Magazine (ripssjyen)

1 kommentar:

  1. Åhhh, nå må jeg få tak i rips til høsten og. Det her så nydelig ut. Kanskje lammekoteletter fra Lyngenlam hadde vært perfekt til dette? (...Blei sulten nå og så skal vi ut og spise pizza, passer dårlig ;) )

    SvarSlett