lørdag 16. juni 2012

Fylte pastaskjell

Jeg har lenge vært begeistret for matbladet til australske Donna Hay, og for litt siden bestemte jeg meg for å kjøpe en av kokebøkene hennes, fast, fresh, simple. Som ventet var den full av lekre bilder og smarte oppskrifter. Den første oppskriften jeg prøvde var ricottafylte pastaskjell med saus av stekte tomater. Denne versjonen er riktignok ikke helt etter boken; jeg har gjort min egen vri her og der.

Til to personer:
200 g store pastaskjell (conchiglie)
250 g ricotta
50 g revet parmesan
1 egg
En god håndfull hakket basilikum
400 g tomater
2 fedd hvitløk
(En halv liten løk)
Mer revet parmesan eller en liten mozzarellaball i skiver.

Begynn med tomatene. Jeg brukte cherrytomater som jeg delte i to, drysset med salt, pepper, tørket oregano og en liten klype sukker før jeg stekte dem på 120°C i ca. tre timer. Dette gjør at tomatene får en utrolig konsentrert og fin smak. (Jeg gjorde dette dagen i forveien, men om man ikke har tid eller lyst til det kan man gjøre som oppskriften sier og skjære plommetomater i tykke skiver, legge dem i smurt form sammen med skivet hvitløk og steke i 20 minutter på 200°C mens man forbereder resten.)  Jeg surret en halv liten løk og to hvitløksfedd i litt olje før jeg blandet inn de stekte tomatene og kjørte det hele til en tykk saus med stavmikser. Spes med bittelitt vann om sausen er for tykk.

Pastaen kokes etter anvisning på pakken, og i mellomtiden rører du sammen ricotta, egg, parmesan, basilikum og salt og pepper etter smak. Når pastaskjellene er al dente (viktig å ikke overkoke dem siden de skal fylles!) lar du dem renne godt av og avkjøles litt, før du fyller dem med ricottablandingen. Legg tomatsausen (eller de stekte tomatskivene) i bunnen av en ildfast form, legg pastaskjellellene oppå, og topp dem med revet parmesan eller skivet mozzarella. Stekes i ca. 10 minutter på 200°C, til alt er gjennomvarmt. Legg om nødvendig litt folie over for å unngå at pastaen blir tørrstekt. Serveres med en enkel salat.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar