tirsdag 26. juni 2012

Ovnsbakt laks og potetsalat med aspargesbønner og pestodressing

Her i huset er vi veldig glade i laks, og favoritten er å ovnsbake den med en blanding av sennep, sitron og honning på toppen. Jeg synes de litt skarpe smakene av sennep og sitron gjør seg godt til den fete fisken, mens honningen runder det hele av. Selv om selve fisken ofte tilberedes på samme vis, liker jeg å variere tilbehøret, og jeg synes det meste passer til laks. Om sommeren blir det likevel ofte til at vi har potetsalat i en eller annen form, og denne gangen gikk jeg for en lun variant med en slags dekonstruert pestodressing.

Til to personer:
400 g Salma eller annen laksefilet
1 ss grov sennep
1 ss friskpresset sitronsaft
1 ss honning
Maldonsalt og pepper

Potetsalat:
500 g nypoteter
150 g aspargesbønner
50 g pinjekjerner
2 ss friskpresset sitronsaft
5 ss olivenolje
En stor håndfull basilikum (jeg brukte en blanding av rød og grønn basilikum, mest for fargens del, det er ikke noen nevneverdig smaksforskjell)
Litt parmesan, flaket

Bland sammen sennep, honning og sitron. Laksen skjæres i pene serveringstykker, saltes og pepres og pensles med sennepsblandingen. Legges i smurt form og stekes i ovnen på 225°C, 7-8 minutter. Da får den litt farge, men er fortsatt rosa i midten. Jeg vet mange er skeptiske til "rå" fisk, men det er virkelig himmelvid forskjell på laks som er helt gjennomstekt og laks som er en anelse rå i midten, akkurat som en god biff.
Skrubb potetene godt, del dem i båter og kok dem i lettsaltet vann til de såvidt er møre. Hell av vannet og la potetene dampe godt av. Kok aspargesbønnene 3-4 minutter, smak gjerne underveis for å unngå overkoking. La dem renne godt av.

Rist pinjekjernene forsiktig i tørr stekepanne (de brenner seg lett, så det er viktig å passe på - jeg har svidd utallige pinjekjerner fordi jeg har tenkt "jeg skal bare..." mens jeg holder på). Pisk sitron og olje sammen med en gaffel og ha i grovhakket basilikum. Smak til med salt og pepper, og ha i potetene og aspargesbønnene mens de fortsatt er varme. Bland inn forsiktig inn pinjekjerner og parmesan (parmesanflak kan lages med potetskreller, ostehøvel eller et Microplanejern egnet til formålet). Server den lune potetsalaten sammen med laksen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar