fredag 8. juni 2012

Kylling med risoni

Risoni (kalles også orzo) er en av mine favorittpastatyper. Det er små pastagryn, som nærmest ser ut som store riskorn.

Risoni har veldig god konsistens, og fungerer utmerket for å trekke til seg smak fra andre ingredienser. Her har jeg brukt risonien til å suge opp kraften fra stekte kyllinglår. Planen var å servere med en enkel salat, men jeg kom på at jeg hadde noen jordskokker som burde brukes opp, så de fikk være tilbehør.


Til to personer:
2 kyllinglår (jeg brukte Stangekylling)
6-7 fedd hvitløk med skallet på
4-5 sitronbåter
200 gram risoni
En god håndfull persille og litt estragon (jeg hadde litt lite persille og brukte derfor litt basilikum og mynte i tillegg).

300-400 gram jordskokker

Legg kyllinglårene i en liten ildfast form smurt med olje. Dryss over salt og pepper, og fordel sitronbåtene og hvitløken innimellom. Skjær jordskokkene i terninger, ha dem i en annen form og vend dem i litt olje.

Stekes i 45-50 minutter på 200°. Snu litt på jordskokkene underveis, sånn at de blir jevnt stekt.

 
Kok risonien (ca. 7 min.) og hell av vannet. Ta kyllingen ut av formen, klem hvitløken ut av skinnet og mos den inn i sjyen som har dannet seg i formen. Hell sjyen over risonien og bland inn urtene. Server kyllingen med risonien og jordskokkene. Siden jordskokk passer veldig godt sammen med både kylling og sitron viste det seg at det uplanlagte tilbehøret faktisk fungerte aldeles utmerket.


 
 
Inspirasjon: olive magazine
 
 

 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar