torsdag 21. juni 2012

Pasta med biff og tomater

Biff til hverdags? Ja, det synes jeg er en strålende idé! Denne retten er superrask, ikke så alt for usunn, og det behøves ikke så mye kjøtt, så det blir i grunnen en ganske rimelig biffmiddag. Dessuten får man den gode, tilfredsstillende smaken av biff med lekker stekeskorpe, samtidig som retten føles relativt lett, med masse tomater og en enkel vinaigrette i stedet for tunge sauser.


Til to personer:
200 g pasta, skruer eller penne
150-200 g biff (her synes jeg indre- eller ytrefilet passer best)
250 g cherrytomater, små plommetomater e.l.
1 stort fedd hvitløk, hakket
2 ss balsamico
4 ss olivenolje
En kvast timian
Parmesan til servering

Det jeg synes er det geniale med denne retten er at du faktisk kan tilberede resten på den tiden det tar å koke pastaen:

Mens du venter på at vannet - og etterhvert pastaen - skal koke, deler du tomatene i to eller fire, alt etter størrelsen. Hakk hvitløk og timian, og bland sammen med olje og balsamico.

Begynn å steke biffen i god tid, sånn at den rekker å hvile før pastaen er kokt. Det er selvsagt en smakssak hvordan du vil ha biffen, så du steker den som du liker best; jeg liker biffen medium/rå, så jeg stekte den i ca. 2 minutter på hver side, før jeg tok den ut av pannen og lot den hvile noen minutter. Like før pastaen er ferdig kokt skjærer du biffen i så tynne skiver som mulig.

La den ferdigkokte pastaen renne godt av, ha i vinaigretten, tomatene og biffskivene. Bland raskt sammen, og smak til med salt og pepper. Serveres helst med nyrevet parmesan.


Inspirasjon: Donna Hay

2 kommentarer:

  1. Det her trur jeg snuppa og jeg må lage til uka. Er enig, biff passer når som helst og hvor som helst :)

    SvarSlett
  2. Ser kjempegodt ut! Dessuten er jeg helt enig med deg i at man gjerne kan ha biff til hverdags. Jeg lager ofte en som ikke er så veldig ulik ut når jeg har rester etter grilling osv. også. Smart måte å få mer middag ut av små resteporsjoner, hvertfall når man er en stor familie.

    SvarSlett