onsdag 27. juni 2012

Rabarbratosk

Neida, det ovennevnte er ikke det jeg sier når jeg snakker med plantene mine. Derimot er det en relativt fri oversettelse av det engelske navnet rhubarb fool. "Fool" brukes som en betegnelse på desserter bestående hovedsaklig av fruktpuré og pisket krem. Opprinnelsen til uttrykket er imidlertid uklar, og det norske ordet rabarbrakrem synes jeg er fryktlig kjedelig, så jeg tar meg den frihet å være litt kreativ i oversettelsen.

Uansett, man skulle faktisk tro jeg har kjeftet på rabarbraen min i stedet for å snakke kjærlig til den, for jeg måtte vente helt til St.Hans før jeg kunne begynne å høste av den. Sannheten er nok at rabarbrabedet vårt ligger utaktisk til akkurat der vi måker snø fra innkjørselen om vinteren, så det tar lang tid før det blir bart.

Men nå er i hvert fall årets første rabarbrastilker i hus, og jeg kan ikke tenke meg noe bedre å bruke dem til - kombinasjonen av myk krem og syrligsøt rabarbra med innslag av vanilje er rett og slett deilig.

Til fire personer:
400 g rabarbra, skåret i biter
120 g sukker
1 vaniljestang
1 pk kremfløte

Ha rabarbra, sukker og vanilje i en ildfast form og bland godt. Dekk med aluminiumsfolie slik at det blir tett, og bak i stekeovnen i 45-60 minutter på 190°C, til rabarbraen er helt myk. Hell innholdet fra formen og over i en sil. Saften has i en liten kjele og kokes inn til den tykner. Om du bruker rødrabarbra får denne sirupen en ekstra sterk og vakker rosafarge. Selve rabarbraen kjøres til puré i foodprocessor e.l.

La sirupen og rabarbrapuréen avkjøles helt. Pisk fløten til krem, evt. med 1-2 ss sukker om du ønsker. Bland puréen og halvparten av sirupen forsiktig inn i kremen, sånn at det ikke blir en homogen masse, men krem med tydelig striper av rabarbra. Ha over i porsjonsglass, og drypp den vakre sirupen over til pynt.

Dessert i kveldssol smaker ekstra godt

PS: Om du ikke har fersk rabarbra blir denne desserten akkurat like god med rabarbra fra fryseren.


Inspirasjon: Nigella Lawson

1 kommentar:

  1. Hello, you fool, I love you (and I haven't even met you yet).

    SvarSlett