mandag 6. august 2012

Enkel pai med ricotta, squash og pinjekjerner.

Sist vi var på ferie i London handlet jeg min vane tro med meg ingredienser jeg ikke får tak i her hjemme. En av tingene jeg kjøpte denne gangen var butterdeig som lever opp til navnet sitt, og faktisk inneholder smør, og ikke margarin som er det vanligste i "butterdeig" her i landet. Typisk nok har jeg sett masse spennende oppskrifter med butterdeig tidligere, men når jeg faktisk har den liggende i fryseren finner jeg ingenting.  Etter litt leting fant jeg imidlertid en oppskrift på en pai med squash, ricotta og pinjekjerner som både så enkel og fristende ut i BBCs Good Food Magazine.

Etter noen tilpasninger endte jeg opp med denne oppskriften:
375 g butterdeig
1 stor squash
Olje eller smør til steking
250 g ricotta
125 g mascarpone (i originaloppskriften brukes bare ricotta, men jeg erstattet en del med mascarpone siden jeg tilfeldigvis hadde en eske i kjøleskapet)
1 fedd hvitløk
3 egg
Litt revet muskatnøtt
En håndfull basilikum
50 g parmesan
Pinjekjerner
Salt og pepper etter smak

Skjær squashen i skiver, og stek dem raskt på panne.
Rør sammen ricotta, mascarpone, hvitløk, egg, halvparten av parmesanen, salt og pepper .
Kjevl butterdeigen ut til et rektangel og legg den på bakepapir på et stekebrett. Brett opp kantene sånn at det blir en kant rundt det hele på ca. 2 cm. Ha i fyllet og legg på squashskivene, dryss deretter over resten av parmesanen og pinjekjernene.

Stekes på 200° i ca. 30 minutter.


Det smaker godt med en frisk salat til; jeg brukte rød ekebladsalat og en enkel dressing av 4 ss extra virgin olivenolje, 1 ss rødvinseddik, Maldonsalt og kvernet pepper.

2 kommentarer:

  1. Dette så også kjempegodt ut! Skal testes ut ved en anledning.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig, vil gjerne høre hva du synes i så fall!

      Slett