søndag 14. oktober 2012

Biff med kryddersmør, hasselbackpoter, selleripuré og smørsurret purre

Jeg må innrømme at jeg er såpass sær at jeg synes biff er litt oppskrytt, det er godt, bevares, men det kommer nok et godt stykke ned på favorittlisten min. Det beste med biff er i grunnen at man kan slå seg litt løs på tilbehørsfronten, noe dagens middag er et eksempel på.



Kryddersmøret, som er inspirert av Jason Atherton, er så fullt av smak at jeg nesten kunne spist det med skje; kombinasjonen av røkt paprika, salt ansjos og syrlig kapers får hver eneste smaksløk jeg har til å juble av fryd. Oppskriften gir mer enn man strengt tatt trenger til to personer, men jeg synes det er enklest å lage når det er litt å arbeide med, det holder seg fint noen dager i kjøleskap og kan brukes til alt fra fisk til stekte poteter.

Til to personer:
300-400 g biff etter ønske, i dag brukte jeg ytrefilet

Hasselbackpoteter:
1-2 poteter pr. person, avhengig av størrelsen (jeg liker mandel eller andre melne poteter)
Smør
Salt og pepper

Ingrediensene til kryddersmøret
Kryddersmør:
75 g mykt smør
1½ ss røkt paprikapulver
1 ss ansjos (i salt eller olje, ikke type påleggsansjos)
1 ss kapers
1 sjalottløk, hakket

Selleripuré:
1 liten sellerirot
Melk
Smør

Smørsurret purre:
2 små, fine purrer
Smør

Ta kjøttet ut av kjøleskapet i god tid, sånn at det får romtemperatur før steking.

Begynn med kryddersmøret. Finhakk løk, kapers og ansjos og bland det inn i smøret sammen med den røkte paprikaen. Eventuelt kan du bare hakke løken og ha alle ingrediensene i hakkebolle til stavmikser og kjøre til det hele er godt blandet. Legg smøret i en tykk stripe på en bit plastfolie, brett folien over og rull stramt sammen til en pølse. Sett kryddersmøret i kjøleskapet så det får sette seg.

Skrell potetene. Skjær en liten skive fra det som skal være bunnen av potetene, og skjær så hver potet i tynne skiver, men la dem henge sammen i bunnen. Jeg synes det er best å bruke en skarp kniv med tynt blad, som en filetkniv eller liknende. Legg potetene i en smurt ildfast form, pensle dem så med smeltet smør iblandet salt og pepper. Stek på 200° i ca. 45 minutter, pass på å pensle med smørblandingen underveis.

Skrell sellerien, skjær den i biter og ha den i en kjele med melk til det såvidt dekker. Kok til sellerien er helt mør, ca. 15 minutter. Ta sellerien ut og ha den i en foodprocessor (eller bruk stavmikser) med en smørklatt og litt salt og pepper. Ta vare på kokemelken, og bruk eventuelt litt av den til å spe puréen om du synes den er for tykk.

Skyll purren godt og skjær den i tynne ringer. Smelt litt smør i en kjele eller liten stekepanne, og la purren surre på svak varme til den er mør.

Tørk kjøttet godt med litt papir, ha på salt og nykvernet pepper. Ha smør og olje i en panne, og la smøret bli brunt. Jeg liker å steke biff ca. 2 minutter på hver side for medium/rå, men om du vil ha den mer eller mindre stekt justerer du steketiden etter det. Ta biffene av pannen og la dem hvile noen minutter før servering.

Legg biffene på tallerkener med grønnsakene, og topp hver biff med et par skiver av kryddersmøret.

 
Velbekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar